søndag 6. mai 2012

Iris Johansen - Dødsleken

Da har jeg lest Iris Johansen "Dødsleken" (original tittel:The Killing Game) utgitt i 1999. Dette er tredje gangen jeg leser boken. Det er en fantastisk bra bok, om du er glad i unger er boken perfekt, men grusom. Boken handler om en kvinne som rekonstruerer ansikter ut fra hodeskaller. Hun mistet sitt eget barn da hun barnet bare var 8 år. Morderen til barnet ble henrettet 10 år før bokens tidsrom. Han innrømte aldri hvor han hadde begravet jenteungen og derfor er moren fortsatt på leting etter graven hennes.



Kvinnen i boken har en venn med navn joe, han hjelper henne gjennom hele tiden etter hun mister barnet sitt og i boken hjelper han henne og gjennom letingen etter morderen. Litt ut i boken uttrykker joe at eve er hans livs sentrum og at han har seksuelle følelser for henne. Hun liker det ikke og kjemper imot. Morderen ringer eve og han får henne til å knytte sterke bond med en 10 år gammel jente kalt jane. Jane har ikke hatt det lett tidligere i livet og har vanskelig for å knytte seg til folk. Eve innser etterhvert at hun elsker joe, men det er ikke noe klis, jeg liker ikke klis.

Dette er en veldig bra bok, jeg merker at jeg har problemer med å formidle de nesten 400 sidene, men jeg anbefaler dere å lese den selv, det er vert det. Denne gangen leste jeg boken på en helg, ganske bra til å være meg vertfall. Men dere, les boken, dere kommer til å like den, pappa likte den og!

AU.ICA 

1 kommentar: