mandag 18. mars 2013

intreiør - design - soverom - veggmaleri - praktiskeløsninger

Ja, da kommer det her en interiør innlegg her på bloggen. Jeg har da blogget om loftsgangen på hybelen min før, dette innlegget kan dere finne HER. Det kommer flere liknende innlegger innimellom, som en type spalte eller noe, men ja, her er nå vertfall et fra rommet mitt hjemme hos mamma. 

Jeg har det minste rommet i huset, grunnet at jeg bor på hybel og ikke trenger så mye plass når jeg er hjemme i helgene er mest til å sove. Det første jeg vil vise dere er det siste jeg gjorde med rommet mitt, jeg malte den siste veggen i juleferien, resten av rommet pusset jeg opp for 3 år siden. Men jeg hadde en helt hvit vegg jeg ville skulle ha en litt kreativ side, jeg hadde hele tiden planlagt at jeg skulle male noe der, og i julen fikk jeg det perfekte ideen og slik ble resultatet av dette.


Jeg liker veldig godt sitatet "Peace og mind comes from within" som er et "ordtak" fra buddhismen. Jeg er ikke buddhist, jeg er heller ikke kristen slik som min mor og søster. Jeg føler ikke at jeg kan si at jeg tilhører en spesifikk religion. Men jeg kan si så mye som at jeg ikke tror at det er en himmel og et helvette, jeg tror på gjenføding.

Siden rommet mitt er så lite må jeg være kreativ når det gjelder oppbevaringsløsinger. Jeg har derfor tre kasser med hjul på under sengen, det er en veldig grei måte å utnytte plassen under sengen til noe praktisk. Rommet mitt er tross alt bare 2 x 4 meter eller noe.


Rommet mitt går i en varm kaffefarge tre av veggene, hvite møblere, for uten den mørkebrune tripptrappstolen jeg  har hatt siden jeg var kjempe liten. Det er viktig når en har et lite rom å få det så lyst som mulig, jeg har derfor tynne hvite gardiner, hvit skrivepult, en lav seng, men jeg syns det fram for å være stort må være koselig så jeg har fylt opp veggene.

Detaljene på sengen og skapet har jeg laget selv, jeg fant bilder av dansere og teinet rundt dem for så å printe ut og klippe formen, så da å bare male inne i papirformen. Egentlig veldig enkelt, men er veldig fornøyd med det litt barnslige temaet mitt.


 Jeg kjøpte ikke noe nytt til rommet mitt, jeg malte en gammel seng hvit og malte deretter dansere på den, jeg malte vegger, lister og det innbygde skapet (bildet over). Skrivepulten jeg har på rommet er også malt, tok ikke med bilde av den. For meg var det veldig viktig å ha et tema som gikk gjennom hele rommet slik at alt stemte. Fargekombinasjonene er derfor ikke tilfeldige, men jeg valgte varme jordfarger, og brukte hvit som en type kontrast.

Diverse ting på rommet mitt går i gull, noe som passer kjempe fint til veggens farge. På den ene veggen, eller egentlig i det en hjørnet har jeg laget til en gruppe bilder, det er mange forskjellige rammer, men ved å bruke horisontale linjer får de på en måte en sammenheng og tilhørighet til hverandre. På det ene bildet har jeg hendt en kjede jeg fikk av min oldemor da jeg var liten, jeg bruker det ikke, men syns det er så fint så jeg har det på veggen.


I hjørnet kan du se en sort strek, det er ledningen til høyttalerne mine som jeg har oppe på rotehyllen. Nede i hjørnet er det en dokke jeg fikk fra pappaen min for kjempe lenge siden, jeg bare elsket rosa på den tiden og ble utrolig glad for den, jeg liker ikke så godt rosa lenger, men er fortsatt veldig glad i dokken og må selvfølgelig ha den stående fremme.

For å utnytte plassen jeg har, har vi satt opp en ca 20 cm bre hylle som går fra den ene veggen og helt bort til det innebygde skapet. Her har jeg diverse korger meg forskjellige ting, jeg har noen bamser, handball pokaler, en tekopp, en blomsterpinne med en ugle på, og mye annet. Denne hyllen bærere mange minner, for eksempel min første cd-spiller. Men den har også en praktisk funksjon, som for eksempel den sorte korgen brukte mamma å legge posten min i.
 
Der står en pepperkakemann midt i bildet, denne fikk jeg med søsteren min på 7 til jul, hun har laget den helt selv til meg. Ble utrolig glad for den så tenkte jeg kunne meddele det. Bak flasken der står et lite grønt skrin som jeg fikk av min oldemor til konfirmasjonen. Også en gjenstand jeg verdsetter høyt og er utrolig glad i.

Så ja, dette var det andre interiør innlegget. Jeg håper dere liker dem, jeg liker veldig godt å skive dem, men de tar ganske lang tid å lage. Men nå ble jeg ferdig rett før jeg skal ha time igjen, da er det historietime dere. Blogges!

AU.ICA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar